D: a caliph | a wife | a daughter | a sister | a momy | a friend | a little lady with huge heart

D: a caliph | a wife | a daughter | a sister | a momy | a friend | a little lady with huge heart

WAHM : Work at Home Momy

WAHM : Work at Home Momy
Klik untuk maklumat penuh

May 22, 2014

Sebenarnya Zihni...

Selalu daku hapdet cerita ZA di FB.
Zihni anak yg pandai mengambik hati atau bahasa tepatnya "bermulut manis" sebab suka makan lolipop!
Hari ni update status ni di FB.

~~~~~~~~~~
Korang, kalo korg tak faham ape Zihni ckp kan, nanti korang jawab je "Ooo... Ok... Ok..." sambil angguk 3-4x. Tu la cara dia amek ati momy kalo dia tak faham ape yg momy ni nk bgtau...

===

Sejarah ringkas ‪#‎ZihniAflahIzhar‬
**mohon baca sampai habis**

Zihni ni lahir 2.35 kg je. Lepas tu umur setahun, tak silap aku berat dia dlm 7-8 kg x sampai. Minum Pediasure bertong2, pon sama.

Dia pon salu kuar masuk spital. Sekali masuk tu mau la seminggu dua. Setakat sebulan dpt gaji 6-700 atau tak bergaji langsung sbb jaga dia, aku dah biasa huhu. Setakat cucuk iv line tak bukak2 sampai 4-5 hari tu, dia ok saja. Sampai ekzema teruk kaki tgn dia dah mcm scabbies lps bukak balutan tu. Ramadan thn lps, brp hari je kami berbuka di rumah. Balik raya pon sbb doktor bg "cuti raya" tp sbnrnye aku menipu doktor waktu tu kihkihkih... Pernah oksigen dia drop tetibe sampai mata dia nmpk yg putih je yg hitam dah ke atas.

Gambar2 dia semua ada aku update kat fb lg satu tp aku dah deactivate sbb semakin dia besar, semakin aku nk lupa semua benda2 yg berlaku kat dia tapi tak mampu.

Dgn penyakit dia pon, doktor ckp most patients jd makin tak cerdas, kurang cergas, reduce abilities tp alhamdulillah at 26 months semua ketakutan yg aku "tunggu2" masih tidak berlaku dan dia makin membesar mcm budak normal kecuali ubun2 yg masih blom tutup sepenuhnya & hepatospleno dia tu termasuk facial dia yg day by day aku x nafikan more closer to other patient.

At 24 months, berat dia baru nk dekat 10 kg. Walaupun paed dia dah cukup bangga tapi sebagai mak, aku kekadang nak merasa picit2 bahu anak aku yg penuh daging dan licin mulus.
Aku teringat aku pnah bg dia Meal Shake Shaklee selama 2 minggu waktu dia sakit dulu. Tetiba napsu makan dia bermaharajalela dan pecah rekod naik 1.5 kg dlm masa sebulan which b4 ni, nk naik 300 g sebulan pon mcm alahaiiiii sangat.
Then aku teringat lg aku mandikn dia dgn Basic H & sapu satu badan dgn Herbal Blend sampai satu ketika kulit dia elok balik.

So now, aku start balik add Meal Shake dlm susu dia tp bkn la setiap hari & mandikn dgn Basic H tu. Alhamdulillah tetibe skrg keje nk mkn je. Nasik, sayo, fish, buah, air, susu, roti canai, mee, nasik lemak. Main order je. Kdg2 jari aku pon dia balun mungkin kelihatan seperti fries huhu. Peparu dia pon dah makin clean & clear. Xde dah setiap minggu kna pneumonia. Aku rasa dari 10.45 kg bln lepas, dia dh jd 12-13 kg kot skrg.

Aku bknlah taksub kat supplement instead x bg pon setiap hari. Tapi at the end of the day, aku rasa dah setengah tahun dia tak warded so why not aku usahakn baiki kesihatan dia (mana yg blh baiki la kan... Yg permanent tu serah je pd Allah...) dgn supplement sbb paed dah cadangkn blh consume supplement (dulu paed x bg langsung!). Skrg in process nk add in Chewable vitaC & Chewable DHA Colustrum + Vitamin D plk.

Korang ade anak yg sihat kan? Mksud aku takat demam biasa, selsema, ekzema sikit2, klo nk try supplement mcm aku bg Zihni, blh la PM. Tny2 dulu ke. Try2 dulu ke. Mn mmpu bantu, aku bantu utk bg consultation terbaik. At least, korg beruntung anak2 sakit ringan2 je. Alhamdulillah....

~~~~~~~~~~

Korang, kalo korang tengok kat kedai maya momy the Zs, korang sure tahu kite distributor Shaklee & consultant Tupperware kan hehe
Kalo korang nak try bebenda supplement yg kite kasik Zihni tu, harga retail dia macam ni:


Shaklee
Meal Shake Vanilla (544 g) = RM113.75
Basic H2 (16 oz) = RM46
Herbal Blend Cream (4 oz) = RM27.50
Chewable Vitamin C (90 tabs) = RM37.50

NatureCare (Tuperware Brands)
DHA COlustrum + Vitamin D (60 tabs) = RM79

Dalam RM300 la untuk additional usaha kita menjaga kesihatan anak :)
Postage? Mak belanja! Hihi

0 precious comments: