D: a caliph | a wife | a daughter | a sister | a momy | a friend | a little lady with huge heart

D: a caliph | a wife | a daughter | a sister | a momy | a friend | a little lady with huge heart

WAHM : Work at Home Momy

WAHM : Work at Home Momy
Klik untuk maklumat penuh

March 23, 2007

18 PERKARA...

PERTAMA.
Bersedekahlah kepada orang lain lebih daripada yang mereka perlukan dan lakukanlah dengan penuh kerelaan. [tapi pastikan keperluan sendiri dan org2 dibawah tanggungan kite cukup terlabih dahulu]

KEDUA.
Kahwinilah lelaki / wanita yang gemar anda berbicara dengannya, kerana kemahiran berbicara antara satu dengan lain akan menjadi lebih penting apabila usia semakin tua. [tapi pastikan org yg dikahwini 2 berbicara perkara2 bgus lebih dr perkara2 lagha n pastikan bicara tersebut bermanner dan x menengking2 huhu]

KETIGA.
Usahlah mempercayai segala perkara yang anda dengari. Berbelanjalah sekadar apa yang ada atau tidurlah seberapa lama yang anda perlu. [apekah kaitan antara perkara yg didengari dgn berbelanja aka shopping dan todo? satu tanda soal disitu]

KEEMPAT.
Apabila mengatakan, "Maaf", tenunglah matanya. [dan pastikan maaf itu ikhlas dr hati yg tak dibekasi dendam]

KELIMA.
Usah tertawakan impian orang lain. Manusia tanpa impian tidak memiliki apa-apa. [tp klo ader impian jer tp xberusaha utk penuhi lg la x gune!]

KEENAM.
Cintailah seseorang dengan sepenuh hati dan penuh kasih sayang. Sungguhpun anda akan berasa seolah-olah diri anda tersiksa, tapi percayalah itulah satu-satunya untuk melengkapkan kehidupan ini. [mak pernah pesan, terimalah org yg menyayangi kita, bukan org yg kita syg sbb kita x boleh paksa org yg kita syg menerima kita tapi kita boleh ajar diri kita menyayangi org yg perlu kita terima iaitu org yg sygkn kita huhu tp aku rasa kn lebih bagus kalau saling syg menyayangi hahahaha]

KETUJUH.
Jika berlaku perselisihan pendapat,bertengkarlah secara aman. Usahlah menyebut nama sesiapa ketika bertengkar. [abis, xkan nk panggil "hoi" plak? satu lagi tanda soal huhu]

KELAPAN.
Usahlah menilai seseorang berdasarkan peribadi keluarga mereka. [betoi 2 sbb iman x dapat diwarisi dr seorang ayah yg bertakwa]

KESEMBILAN.
Berbicaralah dengan tenang dan berfikirlah dengan pantas. [tp pantas2 pon biarla memberi jwpn yg tepat n padat. jgn hentam keromo jer kang kantoi paper!]

KESEPULUH.
Apabila seseorang bertanyakan satu soalan yang tidak anda gemari, lontarkanlah senyuman dan bertanyalah padanya,"Kenapa anda ingin tahu?" [jgn lak lemparkan penampar! tp kire oke jugak klo dh x rept bahase sgt kn huhu]

KESEBELAS.
Ingatlah bahawa setiap cinta dan pencapaian yang besar akan melibatkan pengorbanan dan risiko yang besar. [sama ada cinta tu berjaya atau tak, mmg menuntut pengorbanan yg besar -klo kawen kna blanje besar, klo clash lak gado besar la huhu]

KEDUABELAS.
Ucaplah "Semoga anda diberkati" apabila mendengar seseorang bersin. [jadikan amalan terutama skali kpd kwn2 ku kerana akulah insan yg paling sll bersin huahahaha semoga aku diberkati i'allah...]

KETIGABELAS.
Apabila anda kerugian, janganlah jadi kurang ajar. [berusaha la lebih sket bulan 2 utk topup kerugian 2...kn lbeh baik..]

KEEMPATBELAS.
Berpeganglah kepada tiga R:
1. Rasa hormat pada diri sendiri;
2. Rasa hormat kepada orang lain;
3. Rasa tanggungjawab terhadap semua tindakan anda
[jgn lupe tonton 3R.. besh wooo]

KELIMABELAS.
Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar hama merosakkan sebuah persahabatan yangbesar. [tahnyer, sesaje nk cr gado r tu!!]

KEENAMBELAS.
Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu. [haaa, ni pengajaran yg noli baru blaja mgu ni hahahaha]

KETUJUHBELAS.
Tersenyumlah ketika menjawab telefon. Pemanggil akan melihatnya daripada suara yang mereka dengar. [haah tp jgn lak dgn operator pon ko nk menggatal tersengeh2 sengal!]

KELAPANBELAS.
Ada ketikanya anda perlu bersendirian. [hmmmm xsalah klo kdg2 rs nk lari dr rumah dgn syarat btau la kt salah sorg dr yg tinggal lam rumah 2 mane anda nk pegi huhu mcm ade pengalaman ajer org 2 cakap hahaha]

0 precious comments: