February 21, 2014

Part 3 - BF punya keperluan (untuk simpanan EBM di rumah)

So hari tu dlm entri ni kita cerita pasal keperluan untuk saya pam susu di opis kan?
Dah perah keringat dan air mata nak dapatkan susu tu, mestilah kena pikir cane plak nak simpan bila dah balik tu kan hehe...



Jadi, apa pulak yang saya perlukan untuk buat stok EBM yang banyak-banyak insyaAllah untuk adik Z & along ZA boleh share sekali?

1. Storage bags/liners (checked)
>>> Saya beli 4 kotak yang brand Malish (25 bags sekotak, 10 oz setiap bag). Jugak beli dengan Jannah Little Store sekarang jugak sebab dia tgh buat crazy sale!!!
Gile tak beli???
Dari harga RM12.90 dia jual RM8.60 jer tau...
Cari kat mudah.my pon takde org jual murah camtu huhu
Tapi kenapa Malish jadi pilihan? Hehehe...
(i) Sebab dia colorful... ce tengok plastik tu hehehe... evelove liners pon colorful, lagi cun, pink gitu... tapi huhuhuuu mahal la pada saya huhu mahal untuk recycle item!

(ii) Sebab dia ada double ziplock, senang saya takyah seal sendiri dah (pemalas!) tapi kebanyakan liners sekarang dah ada ciri-ciri ni. triple ziplock pon ado.
(iii) Sebab rekabentuk dia sealed kiri kanan tu selamat, kurang sgt kebarangkalian leaking, insyaAllah. Liners yg ada ciri keselamatan mcm ni ialah Autumn dan jinggle Junggle kalau tak silap saya.

2. Labeling stickers (checked)
>>> yang ni saya beli yang kaler-kaler kat stationary shop je. sticker untuk numbering siap dah nomborkan sampai 420 huhuhu, untuk volume dan tarikh, untuk bulan (sebab saya akan kelaskan nanti). semua saya guna colorful sticker, hijau, oren, pink. 


3. Marker (checked)

>>> ish jgn tanyalah nak buat ape heheh nak tulis atas sticker tu nantilah hehehe

4. FM tupperware (checked)
>>> Ni untuk susun cecantik EBM saya... dan supaya mudah nak ambik batch mana dulu batch mana kemudian... mudah saje i kan dealer tupperware hehe. FM stand for freezer mate tau. paling sesuai dan selamat buh dlm freezer. yg lain bukan tak selamat tapi tak sesuai. FM ni Tupperware reka khas utk kegunaan di freezer. gitu... Sape nak beli tupperware harga kasih sayang boleh SMS?Whatsapp saya 017-3490890 ye :)



5. Upright frezer (kenalah beli baru sebab yg dulu dah juai huhuhu)
>>> huhhuhuuu dulu saya ada deep freezer mcm yang ini... beli baru, murah je... guna separuh penuh, susu mula merudum, bila habis, saya sedih tengok tu maka saya jual :( Sekarang saya nak kumpul duit beli lagi satu huhu



dan saya berhajatkan upright freezer macam yang ini huhuhu



 tapi buat sementara waktu mungkin saya nak beli yg comel je dulu... macam yang i haha

6. Pumping record (checked)
>>> yg ni daya dah buat awal-awal dah... 1 hari 6 ke 8 sesi mengepam, setiap 3 ke 4 jam... yang tu nanti kita cerita hehe

0 precious comments:

Powered By Blogger
Daisypath Friendship tickers