October 10, 2014

Part 8: Breast pumping di opis

Assalamualaikum semua :)
Korang sure bosan kan asyik la cerita pasal breastfeeding, breast pumping, anak... 
Tu je ketahuan momy ZAs ni huhuhu
Takdelah, maafkan daku jika membikin kamu kamu menyampah.
Tapi this is my current passion...
Maka IZINKANLAH!

So basically ade 5 hari bekerja per week and I am a trying-to-be-rajin momy so I just left the pump at the office, bringing home only the expressed breast milk (EBM).
Hari Isnin, the beginning of the week after 2 off days, saya akan bawak sebijik beg besar iaitu breastpump bag.
Saya beli dari fb page Blogshop Min sebab beliau jual barangan baby yg saya tak jual pada harga super murah dan paling penting service owner dia tu bagooos!
I mean cara entertain customer baik, msg ke PM ke layan elok dan brg sampai cepat in good condition :)

Ini rupa begnya...
Autumnz FAME Breastpump Knapsack/Backpack

https://www.facebook.com/BlogshopMin/photos/pb.406249942769069.-2207520000.1412913637./765325690194824/?type=3&theater

Org lain jual RM79.90 tak termasuk postage tapi daku beli dgn Sis Min ni murah lima hengget.
Oh ok, memang kena berkira waima lima ringgit uols sebab nak besarkan dua org anak kat kota metropolitan mayapada ini, sehengget pon bernilai ya hamat besar wei...
Dulu Myvi fulltank RM50 je, sekarang dah RM70++ uuuhai apakan daya...

So, cerita hari Isnin, dlm beg tu saya muatkanlah cooler bag yg dah dipenuhkan dengan 6 biji storage botol kosong & 2 pack unfrozen ice pack.
Tu buh bahagian bawah, atasnye saya buh purse, pump (yg dah simpan dlm freezermate Tupperware), motor pump dan plug dia.

 
 
Kiranya kekdah susunan saya lain sikit la daripada syg suggested dlm gambar atas tu.
Kenapa? Sebab cooler bag yg dah berisi tu berat jadi better dok bawah lagipun selamat la pump daripada ditindih dek brg2 berat tu.

Then di opis saya akan pump 2-3 sesi.
Dulu masa anak ZA#1, saya cuma pump kat cubicle saya je sebab masa tu xde lagi nursing room tu.
Skrg ade la sebab ade golongan ibu yang didengar suaranya dan diturut kehendaknya yg request maka saya yang bukan siapa-siapa ni pon dpt la menumpang sama.
Alhamdulillah...
So jgn la bygkan kesusah payahan saya mengepam di opis zaman ZA#1 baby dulu huhu
Sedih sangaddd!
 
 In the nursing room...
Tadaaaa~~~

  

They provided a fridge for breast milk!
*lap peluh kat dahi*
Masa ZA#1 dulu terpaksa share fridge dengan makanan-makanan staf lain.
JANGAN BAYANGKAN!
Maka proses mengumpul susu dulu tak seindah sekarang.
Dengan pack schedule, pam sambil takut2 org dtg cubicle atau boss panggil masa tgh pam. 
Oh no no no... Kini tiada lagi kegelisahan! 
Cewah.... 

Then sesi pam di opis selalunya saya buat awal pagi sesampainya kat opis, kalau sempat la...
Kalau tak, saya akan pump antara kol 9-10 pagi.
Lepastu masa lunch hour saya buat power pumping.
Then kol 3-4 tu sekali lagi.

 

Dalam nursing room tu yg sebenarnya bilik rehat staff yg jarang-jarang digunakan ade provided sockets.
So saya pilih yang paling dekat ngan kerusi supaya boleh pam sambil santai-santai sandar-sandar...

Lepas pam, saya masukkan hasil tuaian ke dalam fridge yang disediakan tadi.
Ice pack saya bekukan plak kat bahagian freezer atas tu.
Selepas sesi terakhir nanti baru saya  akan pack semua dalam cooler bag dan bawak balik.

Selepas sesi perahan pertama di opis.

Pam tu saya tinggalkan je.
Tapi make sure la bersih dan ditutup kemas.
Jadi, saya takyah la angkut banyak-banyak kali dan risiko tertinggal bekalan tu almost 0, insyaAllah.
Saya buat mcm ni selepas tragedi tinggal motor pump kat opis hari tu lah. 
Dah la long weekend huhu
Dan juga selepas saya mengadakan satu back-up breast pump kat rumah...

Then hari Selasa-Khamis, saya cuma bawak benda2 ni je la ke opis.
Sebab pam dah tinggal kan.
FAME bag tu pon saya tinggalkan bawah meja. 
Jadi dpt la saya bergaya bawak handbag ke opis selama 3 hari hehehe

 

Then Jumaat pulak, saya bawak cooler bag je ke opis.
Balik nanti kan nak hangkkut pam, motor dan cooler bag sekali.
Jadi kita guna semula backpack tadi.
Ok tak?
Hehe... Kalau rasa idea saya ni bermanfaat, silalah mencuba.
nanti entry lain kita cerita pasal transporting EBM pulak ye :)
InsyaAllah...

Oh btw, dalam beg tusaya buh sekali tonik milk booster saya iaitu #Shaklee Mighty 3 Gems dan Performance Drink.
Senang xyah bancuh2 dah tapi still saya spare M3G tu sebekas (utk sekali bancuh) in case tetibe kebuluran ke hape kan boleh la back-up.

So bagi mommies yang berhajatkan milk booster mcm saya tu, boleh klik sini untuk beli atau bagi yg berhajat nak memiliki brgan Avent atau Tupperware yang murah-murah tapi masih baru sealed in pack, boleh klik sini ye.
Nak singgah blogshop saya pon boleh... jom klik sini pulak :)
Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua...
InsyaAllah...

1 precious comments:

Unknown said...

usaha tangga kejayaan..!
salam ziarah back ;)

Powered By Blogger
Daisypath Friendship tickers