D: a caliph | a wife | a daughter | a sister | a momy | a friend | a little lady with huge heart

D: a caliph | a wife | a daughter | a sister | a momy | a friend | a little lady with huge heart

WAHM : Work at Home Momy

WAHM : Work at Home Momy
Klik untuk maklumat penuh

January 19, 2009

dan berakhirlah akhirnya...

...tuhan bila masih ku diberi kesempatan, izinkan aku untuk mencintanya. namun bila waktuku telah habis dengannya, biar cinta hidup skali ni saja...


Sepanjang weekend ini, saya berusaha sehabis baik untuk menjadi insan yang pulih dari segara kesengsaraan jiwa dan emosi. Kalau kamu sudah habis membaca entri saya bertajuk [no title available] catatan bulan Oktober lalu, maka rasanya saya sudah sedia berkongsi penutup ceritanya dengan anda. (yang kalau saya diberi pilihan untuk mengkategorikan cerita-cerita ini, saya akan letakkan cerita ini semua dalam kisah-kisah dongeng yang tak mungkin akan jadi nyata!)

"Wahai hati berhentilah menangis kerana aku sudah amat-amat tidak berkemampuan lagi untuk terus berpura-pura gembira!"

Khamis lepas, dalam perjalanan pulang kerja saya terima mesej dari nombor Encik. Tak logik bila dia bernatya siapakah saya seolah-olah dia sangat-sangat tak mengenali siapakah saya. Hati jadi kurang enak. Saya gagahkan juga bertanya sampailah si pengirim menegaskan perkataan BERTUNANG dalam smsnya. Saya kaget. Melatah tapi pura-pura cool. Saya ambil keputusan menelefon emak Encik. Jawapannya muktamad, Encik saya sudah bertunang. Ah, tak adilnya dunia!!

Seminggu selepas majlisnya, dia ada menghubungi saya. Dan kami berbual seolah-olah dia bukan kepunyaan siapa-siapa dan saya masih bererti untuk terus wujud dalam hidupnya. Tak adilnya dunia!! Langsung tak disebutkan bahawa dia telahpun berjanji dengan orang lain, selain saya, unuk menghabiskan sisa-sisa hidupnya bersama-sama. Dan hari ini, lain yang saya dengari.

Saya jatuh terduduk. Seolah-olah seluruh dunia ini kosong dan takde ertinya lagi dalam hidup saya. Saya menangis semahu-mahunya. Saya sangka 2009 takkan menumpahkan air mata ketabahan saya tapi saya silap rupa-rupanya! Lama saya menangis, alhamdulillah, azan maghrib menyedarkan saya betapa tuhan masih menyayangi saya. Dalam pada itu, Encik mengirim SMS. Saya terus menelefon.

Kejamnya....

Saya: Bila abang bertunang?
Dia: Belum! Abang belum bertunang lagi!
S: Boleh tak kalau kita berkata benar?
D: Belum, belum lagi! Mana tau ni? SMS tu? Jgn percaya!
S: Tak, bukan SMS!
D: Habis? Orang tu call? Jgn percaya!
S: Bukan jugak!
D: Habis?
S: I called ur mom. N Ika said so! Abang, bila abg bertunang...
D: (diam....)
S: Bila abang? Cakaplah!
D: Bulan lepas.
S: Bila?
D: Bulan lepaslah...
S: Ye la, I wanna know the date! (sebenarnya saya sudah tahu dari adiknya, ika.)
D: 27. (rasa nak mencarut tak kerana 1 januari lepas yakni bulan ini, dia bercinta-cintaan dgn saya?!!)
S: Dengan siapa?
D: Orang yang hari tu. (Tamparan hebat kerana dia baru mengenali perempuan itu kurang lebih enam bulan!)
S: Kenapa abang tak cakap?
D: Tak nak kecoh2.
S: Dis is not about kecoh2. Ni kan perkara baik. Kalau saya tahu semua ni, saya takkan cari abang lagi!
D: Abang tak sampai hati! (Gosh, inilah yang dikatakan tak sampai hati ye kawan2!)
S: Xpelah, abang cakap kat dia, saya mintak maaf kalau mengganggu. Jangan sampai kerana saya korang bermasalah pula. Saya tau ape rasanya kalau unsecure! Jaga diri baik2. Jaga dia baik2.

Kejamkan dunia!! KEjamnya!!
Tapi hakikatnya, dia sudah berpunya, atau lebih tepatnya, BERTUNANG....
Dan saya?
Ya, tepat sekali! Saya perlu terima hakikat bahawasanya saya bukan sesiapa lagi dalam hidup seorang Encik yang sangat-sangat saya sayang. Dan kalaupun saya menangis seribu tahun, hakikatnya dia tetap akan melalui hari-harinya bersama-sama seseorang yang dia sayangi, yang bukan sama sekali ialah saya! Oleh yang demikian, bertabahlah hati, dan jangan menangis lagi!

Buat masa ini, saya masih cuba menerima hakikat. Saya sedang berusaha. Supportlah saya. Hidup Dila!! hahaha

RESPON KAWAN2:
terima kasih semua~~~~~~

"Fact, dia dah bertunang! dan kau takde pape lagi utk dilakukan dgn dia. Sabarlah. Kitorang sume syg ko!" -Ken

"Tuhan ada yang lebih baik utk ko dila!" - Aimi

"Dila sabar k. Pray & doa. Ada hikmahnya, dila..." -Nurul

"Bukan kamu yang tak layak untuk dia tapi dia yang tak layak untuk orang sebaik kamu!" -Meme

"Ko akan pulih jugak nanti!" -Ima

"Nak cakap ape lagikan dila... Redha n sabarlah! Dia dah jadi sejarah. Sekurang2nya kurang satu masalah yang ko kena pikirkan!" -Aan

"Sabarlah angah, ade hikmahnya!" -Doin

"Takde guna adik nangis sedangkan dia gembira-gembira je... Cheer up oke! Abg xnk dengar lagi adik mcm ni!" -Atok

4 precious comments:

hUdArLiNg said...

babe, btol ckp kwn ko si meme tu. dia yg tak layak untuk org sebaik kau.aku yakin,kau akan jumpe tuan punya tulang rusuk yg kau simpan sekarang ni.dan pastinya,tuan punya itu bknlah Encik itu.be strong kay.i sayang kau jugak :)

eLun said...

hey hey dear
wake up!!!!
u deserve much much better than this kind of people okay
i know its hurt to know he's belong to someone's
but u r lucky u r not dat some1
sebab da tunang pon gi cr awek lame
uv got what i mean?
so pleaseeeeee
buang die jauh2
kau x perlu org2 yg mcm ni kat dunie ni
head up girl

owh ya..i love u too =)

syadean said...

yayang...
sabarlah..ada hikmah sumer ni...
ak cayang ko sgt2..ko jgn fikir dia yer..ramai lg yg lagi bgs dari dia...dah la..buang dia jauh2..dia bkn utk ko..dan dia bukan 'benda' yang baik utk ko...so pleaseeee wake up...setakat jantan y 'xnk sakitkan hati' wat kiter cam tu ko nk simpan? xyah la...klau ada kat depan, ak ganyang2 mulut dia! huh!. wake up sis..be strong..i miss u..

LaLaLOLa said...

ah sudah terslah pulak terbaca entry ni huhuuhhu sentap mak nak! but after all, i am fully recover cuma perasaan memaafkan tu belum ada, bukan sebab ditinggal tetapi sebab ditipu. Ah sudah.... Matik la kakau UA baca catatan ni hahhaha sure dia marah sebab aku belum memaafkan :( Nak buat camana, hati sukar bertoleransi dangan si pembohong!