May 31, 2010

mode pelbagai...

Cuti tiga hari, syok balik kampung!
Tapi xde buat ape pon... selsema sepanjang cuti. Hampeh!

Masuk opis hari ni, keje masuk-masuk-masuk, xde yang keluar...
Tengah syok layan satu manuskrip sambil main gunting dan tampal, masuk satu page proof, dan esok akan sampai lagi satu manuskrip...
Saya seronok kerja di sini cuma kadang-kadang saya takut jadi buta! Ngeehehehe...
Hari ini saya malas bekerja. Hati saya tertinggal di rumah, jiwa saya terbang ke PJ! Hehe
Banyak kerja, sama banyak dengan main...
Kalau Encik Izo tau, kompem saya kena perli kaw-kaw!
Tapi takpe, janji kerja saya tak over dateline... Esokkk???? Huhuhu

Kelmarin di kenduri, ada makcik bertanya mak saya "Anak cikgu yang ini kerja apa? Dekat mana?"
Mak jadi serba salah, kalau sebut nanti takut banyak soal jawab pulak, maka mak cakap "Kerja tulis buku kat Shah Alam sana."
"Ooooo... Menulis bukuuuu..." Jawab makcik yang di sebelahnya dengan muncung panjang sambil pandang memandang.
Saya senyum-senyum saja sambil angguk tanda 'faham'...
Balik rumah mak cakap pada saya, "Mak tak tau nak cakap kau kerja apa pada diorang tadi. Mak cakap je la macam tu. Mesti diorg ingat kau kerja cikai yg xde gaji..."
"Bagus la mak, kalau cakap betul-betul nanti, lambat pulak kita balik sebab kena explain lebih!"
Saya tak kisah apa org nak cakap tentang kerjaan saya sebab saya suka kerja ini dan lumayan juga!
Cuma saya tak faham kenapa ada diskriminasi status dalam masyarakat di kampung saya?
Kakak saya punya cerita, ambil ubat di kaunter hospital, dilayan kerek oleh akak nurse.
"Kerja ape ni? Nak rekod!"
"Saya DOKTOR haiwan, kak," jawab kakak saya spontan!
Terus akak nurse itu senyum dan cakap lemah lembut... Perlu ke????
Cubalah... Cuba jadi insan berbudi bahasa, walau dgn siapa pun anda bersapaan!

Ah, tak kesah lah dengan masyarakat... Yang penting mak dan ayah saya pasti bangga, punya anak sulung seorang doktor haiwan, dan saya jadi editor! Anak-anak bujang mak juga pasti bakal-bakal buat mak dan ayah bangga sama seperti kami kakak-kakak mereka...

Mak dan ayah juga sedang berbangga, bakal dapat menantu tak lama lagi!
Kalau ade yang tanya nanti, "Menantu cikgu kerja apa?"
Saya suruh mak jawab, "Menantu saya seorang jaga!"

P/S: Sorry ayongm saya potong Q kamu! Ngeehehehe

0 precious comments:

Powered By Blogger
Daisypath Friendship tickers