October 16, 2011

putus sudah kasih sayang....

donno how to start...
a story af a friend back in semsas...
takdelah kawan baik sgt but actually her grandpa is my dad's friend..
ok la let's start... cani...

satu malam dapat mention kat twitter cakap tunang awien (nama kat semsas dulu) meninggal...
the date is just around the corner which is in december...
terus gigih on notebook semata nak bukak twitter padahal waktu tu dah golek nak tido dah....
so as usual mesti kena gali yang akar umbi dulu maka cari entry paling awal...
so jumpa ni...


mula-mula 18 September tu dia merasakan sesuatu kan...
agak-agak korang la ape ek sebenar yang dia rasa?

then the next day tu dlm waktu maghrib gitu kawan dia lak soal
"dapat tak msg dari nombor azam... is it true?"
oh my , kalau saya la memang 'eh jangan main-main la!' sbb sure susah nak caye kan
say kalau awak dapat msg dari kawan awak nama siti katanya "awak, siti dah meninggal"
sure la rasa cam "eh, kau ni siti ade lak sesuka hati nak mati!" konon la kan
eh tu saya rasa la korang saya tak tahu la tapi memang susah nak terima la mula-mulakan
sure gelabah call sana sini n etc nak-nak lak tunang kan
ya Allah jangan la UA buat pemain msg cani kat saya huhuhuhu
eh panjang lak melalut... ok sambung!

pastu terus je impatiently tunggu si awien punya respon.
xde.
tapi kat twitter da sebok2 la kengkawan twit2 cakap al fatehah la ape la kan...
then esok tu keluar paper...
ooo rupa-rupanya kapten yang accident dgn satu family yang ade baby 23 hari meninggal skali mak dia tu is awien's tunang...



dua hari kemudian baru awien muncul kat fb...


sume pon wish be strong la sabar la ape la kan
ok at one point memang la kan ape lagi nak kate kan cuma mampu suruh b strong, sabar je la kan
tapi what do you think she's doing now?
bukan ke mmg tgh cuba sabar n be strong tu?
so saya ambik sikap berdiam diri...

Baca post yang ni lagi la tah tak tahu ape nak kata...
ye la persiapan tgh berjalan ka sure org2 berkanaan nak follow up bagai
ape nak cakap? ape nak jawab? setiap ayat pasti meruntun qolbu menitik air mata kan...
ish mmg tak tahu la kalau sendiri kena :(


Few weeks later dia post luahan jiwa lak kat wall...
oh sangat sedih kan baca tapi dek post yang ini saya amek keputusan msg dia kat fb


dalam msg tu saya cakap cani...

"Salam.
Dear Awin... Sorry lambat ucapkan takziah. aku speechless. tapi hari ni aku baca wall ko aku mcm terpanggil nak msg ko. aku tau susah nak hadapi kan benda mcm ni nak2 pulak hari dah dekat sangat. aku xnak suruh ko be strong ke sabar ke sbb aku tak rasa kalau aku ditempat ko aku akan strong or simply sabar mcm nasihat2 kawan2 yg lain tu. cuma kat sini aku mintak ko redha (yes, aku tahu kau dah terima suratan ni dgn redha) dan ikhlas terima benda ni where redha is d only thing yg akan buat kita kuat luar dan dalam.

aku pon xnak ucap 'jgn sedih2' sebab mustahil tak sedih kan... so aku nak ajak kau untuk anggap arwah dipinjamkan kepada ko selama ni dan skrg bila semua tugas & tanggungjawab yang Allah amanahkan arwah untuk laksanakan terhadap ko dah sempurna, selesai, maka Allah amek balik. maksudnya Allah dah puas hati dgn tanggungjawab arwah sebagai khalifah kat muka bumi ni then Dia ajak balik jumpa Dia. syukur kan, dah sempurna tgjwb arwah... alhamdulillah...

lastly, bila kau teringat/rindukan arwah, cuba ko pk mcm ni... mungkin ada org lain yg lebih layak untuk ko. maksud aku bukanlah arwah tak layak untuk ko atau sebaliknya tapi selepas arwah, tuhan nak temukan ko dgn insan yg lebih sesuai untuk jaga kau nanti. dan tempat arwah sekarang lebih layak di sisi tuhan. indah kan bila kita fikir orang yang kita sayang disayangi oleh Allah dan skrg sedang berada di sisi Dia..."
At one point, yes! saya pon kekadang rasa ayat saya keras...
sure korang pon ade yg pk camtu, kan?
Tah la, pada saya kalau cakap sedih2 nanti awien lagi sedih so cakap la tegas2 sikit katenye bekas lecturer paling garang di alam semesta kan hahaha
pastu saya tak sangka awien akak reply...
ceritanya sedih...

"sblm arwah meninggl secara ak xsedar, kami bnyk ckp pasal mati...ak lg sedih bila sepupu arwah bgtau, mata arwah xtutp rapat selepas menghembuskn nafasnya yg terakhir..dlm setengan jam arwah nazak dlm keta, smangat dia sebenarnya kuat nk hidup kata atendant hospital tu, dengan kecederaan yg arwah alami, spttnye arwah bole mninggl on the spot..alhamdulillah, sempat attendant tu ajar arwah mengucap...ak syukur sgt2..ini ujian tuhan untuk ak, ak harap ak mampu hadapinya.."


and paling tak sangka awien soal saya cani...

"ko taw x?kalo ak xkawen, ko rase ak dpt x jd pasangan arwah disyurga nnti?ak dgr kalo dh kawen, br dpt jumpe pasangan di syurga..tp ak xsemptnk kawen...br tunang je..ko bley x tanyekn kawan2 ko yg pandai / tahu ilmu agama...setiuap manusia yg Allah jadikan ada pasangan masing2 kn, kalo arwah adalah jodoh ak , dptkn ak jumpe dia nnti.."

membuktikan susah sangat awien nak lalui hidup tanpa arwah...
same la kalau saya pon sampai kan pernah cakap kat UA kasik saya mati dulu huhuhu
so kalau korang dapat soalan camtu, dengan keadaan kawan yang menyoal camtu,
ape yang korang akan jawab eh?
saya jawab la cani setelah penat brainstorming...

"Kau kena faham bila org tu dh ninggal mksudnya bukn jdh ko."

akak tak sempat buat research banyak dik, akak panic kena soal bab syurga neraka ni hehehe
few day later she text me again...

"no 1 tu maksudnye ade chance la ak ley jumpe arwah tunang ak kalo die ahli syurga ek?sekadar bertanye..

Adakah Suami Isteri Akan Kekal Sebagai Suami Dan Isteri Di Akhirat Kelak?

1. Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin.
Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin akan dikahwinkan oleh Allah SWT di syurga kelak dengan seorang lelaki di kalangan ahli syurga. Rasullullah SAW bersabda ‘ Tiada si bujang di dalam syurga’ (Muslim). Ini kerana ada juga lelaki belum berkahwin yang meninggal dunia. 
2. Wanita yang meninggal dunia setelah diceraikan dan tidak berkahwin sesudahnya.
Wanita ini juga akan dikahwinkan oleh Allah SWT dengan lelaki daripada ahli syurga.

3. Wanita yang meninggal dunia sedangkan suaminya tidak masuk syurga.
Begitu juga wanita yang meninggal dunia yang masuk syurga sedangkan suaminya tidak masuk syurga, akan di kahwinkan oleh Allah dengan serorang daripada lelaki yang masuk syurga.

4. Wanita yang meninggal dunia setelah berkahwin.
Wanita ini akan berada bersama suaminya di syurga kelak sekiranya suaminya masuk syurga.

5. Wanita yang kematian suami dan tidak berkahwin sesudahnya.
Wanita ini akan tetap bersama suaminya yang dikahwini di dunia sekiranya suaminya masuk syurga.

6. Wanita yang kematian suami dan berkahwin sesudahnya.
Wanita yang kematian suami dan berkahwin lain akan bersama lelaki yang terakhir dikahwininya di dunia tidak kira berapa kali dia berkahwin. Suami yang terakhir adalah suaminya di syurga sekiranya suami itu menjadi ahli syurga. Rasullullah SAW bersabda.. ‘wanita adalah kepunyaan suaminya yang terakhir."

Hurmmmmm berat! berat  bahu awin memikul rindu menggalas sunyi,
berat jugak kepala saya nak menjawab hujah ni...
so i came out dgn 1 jawapan...

"Awin, ni sume kerja tuhan ye syg... aku pon x arif ttg ni tapi jodoh tu tetap ada, kat sini ke kat sana ke, ada tuhan dah janjikan... cuma aku harap kau x menolak fitrah la kalau 1 hari nanti ditakdirkan kau jumpa org lain, terbukak hati nk kawen, ingat tu la jodoh kau yg sebenar, ok..."

ok fine... again bunyinya kasar..
tapi sebenarnya jauh dalam hati saya, saya takut awien terus tutup pintu hati untuk terima lelaki lain
ye la kalau saya pun tah camana la agaknye kan... tah!
tapi ingat dulu penah terpk saya lebih rela pisah mati dpd pisah hidup or clash
motip???
kalau dia dah mati at least kita tau dia kat mana n etc kan
ye ok memang la tak tau kan letak mana kat alam sana kan tapi at least bila rindu boleh ziarah pusara
kalau hidup ni kita tak tahu kat mana kan
kekadang tertanya2 je...
tu yang buat jadi stalker la hape la sampai kes simbah asid la bunuh la bagai tu kan huhuhu
tah la tak tau nak katekan bagaimana

tapi ayuh la sama-sama kita doakan awien kawan saya tu jadi insan yang tabah dan redha ye kawan-kawan

2 precious comments:

Amalina said...

Aku nak jadi orang first bagi komen.. hehe..
nasihat yang tegas aku rasa, awien boleh terima.. untuk aku yang berhati macam overcooked spegeti, tak leh punye.. lembik..longlai.. aku pernah cakap kat Abg Z aku..aku nak meninggal dulu.. pastu aku izinkan dia kahwin laen.. sebab aku nak jadi isteri yang diredhai suami, dengan janji Allah, syurga.. macam Arwah nenek aku..meninggal kat Mekah tahun 2000 masa buat haji dengan atuk aku.. sampai sekarang, da sebelas tahun, atuk aku selalu cakap nenek aku masuk syurga.. dan sampai sekarang atuk aku tak kahwin lain.. mungkin dari mula akad nikah sampai saat akhir nenek aku, atuk betul2 redha.. wallahualam..
untuk kita yang bersuami, peringatan untuk diri aku sendiri juga, mencari keredhaan Allah dan keredhaan suami, hukumnya wajib.. =).. I will always follow your blog.. hehe..

Cik D momy the ZAs said...

Org yg 1st mengomen di twitter je ama hehehe xpe la janji ko 1st komen sini =p

Tah la aku pon blom pk andai2 UA pergi dulu. like seriously, tanak pk. even if kalau ade dgr ayah/mak sape2 ninggal ke pastu letak tempat dia dlm kasut aku, boleh nangis woo..

tapi tu la, ape2 pon yg jd aku akan selalu ingat pesan UA: Pertama sekali, kita mesti REDHA...

ingat lagi dia cakap 1st time waktu aku call dia b4 d surgery then he came that noon sebut benda yg sama kat aku... And yes, redha tu mmg mampu buat kita lega cuma nak didik diri redha dgn situasi tu la susah sikit....

Powered By Blogger
Daisypath Friendship tickers