January 27, 2013

#throwback 2012

Assalamualaikum semua... Rindu saya tak? Eceh!

Hurm... Lamanya tak menulis! Sungguh! Sejak entry terakhir dulu (tu pun copy-paste-edit), terimalah entry pertama saya bagi tahun 2013, merangkap entry ke-408 setelah 100 hari berselang dengan entry ke-407 yang menutup diari 2012 bolg ini...

Alhan wa sahlan 2013, harapnya belum terlambat biar usai sebulan usia tahun baru ini. Sungguh, terlalu banyak coretan hati yang tinggalnya saya simpan diam-diam dalam hati sahaja sepanjang beberapa bulan penghujung tahun lepas. Ada perkara, yang jika ditelek belek, sudah terbayar dengan rencana Allah yang lebih membahagiakan. Namun ada juga halnya yang masih bersisa luka belum kering sepenuhnya. Ah, biarlah! Biarlah ceritera yang duka kita biar ditiup angin bersama berlalunya 2012 itu. 

Kembali acap saya pengingatkan diri sendiri; hidup ini tidaklah lama untuk aku sia-siakan dengan gurisan luka di hati orang lain. Luka aku? Hati aku? Basuh dan rawatlah sendiri, sayang! Sungguh, sejak saya menjadi saya yang "baru" selepas discectomy, dan selepas cinta hati sampai mati kami lahir ke dunia ini, saya rasa ada sedikit "saya" yang telah pergi namun berganti dengan "saya" yang lebih baik. Oh, memang susah nak jadi perfect, tapi baguslah jika kita semakin baik; semoga hari ini lebih baik daripada semalam, dan semoga esok lebih baik daripada hari ini.
Tahun 2012 saya tinggalkan dengan sedikit gurisan di hati beberapa insan (maafkanlah...) disamping kenangan-kenangan indah untuk masa depan, Alhamdulillah... Ada kala saya digoyang riak dengan kelebihan yang tuhan uji ke atas saya dan tidak dikurnia kepada hambanya yang lain. Tapi bila hati kembali kepada pencipta, saya akur kembali yang saya juga tak punya banyak perkara yang Dia kurniakan kepada yang lain. Ya Allah... Subhanallah... Jadikanlah aku insan yang sentiasa bersyukur dengan setiap nikmat dan ujianMu, tuhanku!

Sekadar imbasan; 
Februari 2012 saya & UA diuji dengan masalah trimester terakhir kehamilan, yang kemudian terubat dengan kelahiran benih cinta hati sampai mati kami pada 1 Mac 2012. Performance appraisal saya sekali lagi hanya dinilai thru phone interview pada April 2012 dan Alhamdulillah (syukur ya Allah atas kepercayaan yang Kau sematkan dalah hati HODku terhadap kerja kuatku setahun yang lalu), sedikit lagi imbuhan kenaikan gaji sebagai rezeki si anak. Kembali bekerja pada Mei 2012 dengan berita gembira menerima tender buku teks utk tahun kedua. Cuma ujian peritnya, bekalan susu ibu momy untuk si puteri merudum teruk lantas kekeringan biar segala usaha cuba jaya dilakukan untuk memberi yang terbaik buat kesayangan hamba. Jun 2012 sekali lagi rezeki bonus berkat tender terdahulu, berhasillah menghadiahkan UA hadiah 3 in 1 -1st anniversary cum father's day cum birthday :) Ogos 2012, Aidilfitri pertama sebagai momy, gembira alahaiiiii tak terkata! September 2012 baby ZA mula sakit-batuk-demam-kebah-sakit semula. Disember 2012 dirayu paed untuk bercuti menjaga si anak yang sakit, maka bercutilah saya tanpa gaji selama 3 minggu dan merasalah hidup Januari 2013 ini sebagai orang bergaji kecil.

Indah kan jalan yang tuhan bina untuk kita, amnya saya dalam tulisan ini, selusuri. Hakikatnya kita tidak sendiri. Jika kita sebatang kara pun dalam dunia ini, pandanglah ke dalam hati kerana cahaya Ilahi sentiasa tinggal di situ menemani kita dalam setiap denyut nadi.

Tiba-tiba hati sebak untuk terus melihat ke belakang. Teringat satu pepatah; Don't look back! If Cinderella go back to find her shoe, she will never be a princess! So cheers, dan teruskan hidup untuk menjadi insan yang lebih baik dan bermanfaat untuk dunia dan seluruh isinya :)

Wassalam...

0 precious comments:

Powered By Blogger
Daisypath Friendship tickers