October 31, 2014

of baby travelling gear

 Assalamualaikum mommies :)
 
Anak
Nyawa
Harta
Kat mana bezanya?

Well, check semula. Cuba check semula.
Handbags kita, kasut kita, pakaian kita dan anak2.
Pendek kata keperluan harian kita lah.
Ade je kan yg satu tu harganya sampai RM200-RM300.
Kan?

Then, click here and check...
Ada tak yg afordable untuk kita gunakan, bawak anak travel seharian?
 
 

 Above was my post to one of a BW group I joined in FB.
Group mak2 lah gitu.
So, can you see the impact?
Do you now plan to present a car seat to each of your kid at suitable age?
Cewah, momy dah mcm chek-ghu!

But then, this is very true!
 
Mcm saya, rumah dan taska jaraknya jauh kemain.
Kalau traffic elok, setengah jam baru smpai.
Kalau weather bad, traffic not being nice to us, ade pernah 3 jam baru sampai rumah.
Jadi pada saya car seat ni tersangatlah keperluan...

Saya mula ajar anak-anak saya duk dlm car seat waktu travel sejak dorang hbs pantang
i.e. dlm perjalanan balik dr kampung tu ke KL b4 start kerja semula.
Alhamdulillah, adik, at 100th days usianya dia dah takde melalak2 dlm tu.
Sebelum tu memang la the first few weeks tu chaos sgt keadaannya kitorg g & balik kerja.
Ye, sy travel sensorg dgn 2 kids - a toddler & a baby!

Tapi alhamdulillah la... memudahkan
Sy pon mudah nak drive, depa pon mudah nak tido ke hape... selesa!

Al kisah mother's day thn ni kitorg eksiden.
Langgar pokok pasal UA x sedar dia terrrtido
Mujur jugak ade pokok tu, else, kitorg dah tak tahu hape jadi menjunam ke MRR2 depan tu
Zihni tergolek ke bawah seat co-pilot tu
Sebabnye tak tied dia dlm carseat.
Alasan bodohnya, DEKAT JE GI GIANT JE PON!

Mujur kitorg baru balik shopping brg basah
Tergolek atad daging atas ayam atas sayur
so no injuries, alhamdulillah
waktu tu saya pregnant 7 bulan
Pon mujur xde pape sbb sy pon tak pakai seatbelt time tu.
So stupid!
 
Zihni pon until now on kalau masuk kereta je mintak "ikat"
Kalau saya atau ayah dia x pakai seat belt pon dia suruh "ikat"
Dan kalau lalu tempat kejadian tu, memang dia memekak je
ungkit2 pastu marah2 ayah dia pasal bawak kete tak hati2
Hailah anak... tensen ayah tu tau!

Sumpah, sampai skrg saya nyesal.
Sampai kekadang mcm paranoid pon ade
Bila atok opah dia nk bawak berjalan, saya paksa pindahkan carseat ke kereta depa.
Saya tak tahulah if they use it or not
Tapi if they arent, and bad things happen,
and Zihni effected sebab tak neatly tied kat carseat dia
Korang rasa korang tahu tak ape yg akan sy blame dulu?

So, hopefully...
Korang belikanlah satu carseat utk setiap org anak kalau korang mampu ye.
Kemalangan takberbau.
Ye, betul...
Kalau hati2 sangat pon kalau nak jadi, kun fa ya kun, kan?
Tapi at least, selepas berusaha memberikan yg terbaik utk anak kita,
mungkin sesalnya tak sebesar kalau kita tak buat pape, kan?

Tahu, tapi taknak buat.
Tu sombong namanya.
Allahualam...

Sincerely,
post signature

0 precious comments:

Powered By Blogger
Daisypath Friendship tickers